Det som i starten ser ut som en god leasingavtale, kan plutselig bli veldig dyrt. Leasingtagere må følge nøye med på hva som blir fakturert, advarer bransje-ekspert.
Mange velger å lease bil i stedet for å leie. Månedsprisen blir ikke spesielt mye høyere enn om man eier selv. Men hvis man ikke passer på, og ikke leser avtalen grundig, er det lett å gå i en felle og risikere at sluttregningen blir større enn forventet.
Det skjedde med en leasingtager som inngikk en avtale i 2021. Bilen ble markedsført på finn.no til en månedspris på 2.995 kroner og startleie på 19.200 kroner. Den nominelle renten var satt til 2,7 prosent.
Etter en tid begynte de månedlige terminbeløpene å øke i takt med renteoppgangen. Da terminbeløpene var oppe i 5.372,50 kroner krevde kunden at hele den fakturerte summen, utover annonsert pris, skulle refunderes.
Det protesterte banken på, og viste til at renten ifølge kontrakten var mulig å regulere. Banken anførte også at leasingtageren ikke hadde fremlagt noe som helst dokumentasjon på at fastrente var et tema da leieavtalen ble inngått, og kunne opplyse om at de aldri tilbyr fastrente til kundene sine.
Saken endte i Finansklagenemnda, der leasingtageren vant frem tidligere i år.
Nemnda skriver at opplysningene om flytende rente ikke var omtalt i finn.no-annonsen, men først ble introdusert for leasingtageren i leiekontrakten. Nemnda mener dette er altfor sent tidspunkt å komme med såpass relevant informasjon på, og leasingtageren derfor må godskrives differansen mellom faktisk betalt leie og den opprinnelige månedsleien.
Høy rente og samlivsbrudd
Forbrukerrådet har utarbeidet flere råd for dem som velger å lease (se faktaboks).
Juridisk seniorrådgiver Thomas Iversen forteller til Finansavisen at de er godt kjent med problemstillingen der enkelte forhandleres markedsføring har gitt inntrykk av fastrente, mens i virkeligheten var renten flytende.
- Det finnes flere vedtak i Finansklagenemnda om dette der forbrukeren får medhold i at den annonserte renten må anses som fast, sier han.
Det er mulig å få hjelp til å komme seg bedre økonomisk ut av leasingavtaler
Ole Jørgen Berg-Nielsen i firmaet Autorelease har i flere år jobbet med å hjelpe bileiere som har fått problemer med leasingavtalene sine. Han sier at høy rente er en vanlig årsak til at leasingtageren vil ut av leasingkontraktene før det er gått tre år.
Dette må man tenke på før leasing
Leasing innebærer at du leier en bil for en nærmere tidsbestemt periode, ofte tre-fire år, før bilen leveres tilbake. Man har en ny bil i den perioden avskrivningen er som «tøffest», det er regnet inn i prisen.
Du må ha mulighet og råd til å binde deg til en lang avtale. Hvis du vil si opp leasingavtalen før tiden, må du som regel betale et bruddgebyr på inntil seks månedsleier. Startleien vil også normalt gå tapt.
Husk at du må forholde deg til en definert kjørelengde og betale ekstra om du kjører over avtalt lengde. Her kan du både betale for mye mer enn du bruker, eller gå på en smell bed å kjøre for mye.
Merk at du kan bli ansvarlig for slitasje utover det normale ved endt leasingperiode. Når avtalen er over, så kan det komme en kjedelig ekstraregning.
Dersom rentene er flytende, må du takle økninger i månedsbeløpet dersom styringsrenten går oppover. Har du flere lån bør du se disse i sammenheng.
- For de som valgte en dyr bil i utgangspunktet har kanskje månedsprisen på grunn av renteoppgangen steget fra 6.000 til 9.000 kroner. Da er det noen som ikke lenger har råd til å stå i kontrakten og er nødt til å bryte den. Nå håper vi at renten snart begynner å falle, og at denne problemstillingen etter hvert forsvinner. Vi ser flere grunner til at folk bryter leasingavtalene sine, en annen kan være samlivsbrudd, sier han.
Etter å ha jobbet med leasing i rundt 15 år, mener han å kunne slå fast at bransjen er altfor uregulert. I motsetning til kjøp av bil er ikke leasing omfattet av forbrukerkjøpsloven, og man har dermed ikke de samme vernebestemmelsene her.
Det er dermed mye lettere å ende i en avtale man ikke lenger ønsker.
- Kjøper du en ny bil eller bruktbil er det klare regler å forholde seg til. Mens innen leasing er det for uklart og for uregulert, sier han.
Kranglet om gebyr i ett år
Som eksempel viser han til at Ford-forhandleren Melhus Bil i Trøndelag krevde 15.525 kroner for å registrere et leasingskifte - også kalt debitorskifte - da leasingtageren Erik Dølmo ville ut av leasingavtalen fordi kona var gravid og han trengte en større bil.
Når man skal ut av en leasingavtale, må man i utgangspunktet betale et bryddgebyr på inntil seks måneders månedsleie. I tillegg mister man startleien. Dølmo fikk hjelp av Berg-Nielsen til å finne en ny leasingtager for å unngå disse kostnadene. Melhus Bil brukte likevel over to måneder på å signere leasingbyttet. Etter nesten ett års krangling, valgte tilforhandlere å droppe gebyrkravet. Autorelease så på dette inkassokravet som en prinsippsak.
- De skulle ha gebyr på 15.625 kroner for ingenting, og dette er ikke et enkelttilfelle, sier Berg-Nielsen.
Han viser til at bilsalget har vært tregt de seneste par årene. Ifølge opplysningsrådet for veitrafikken (OVF) kan nybilsalget i år ende på nær 127.000, mot over 170.000 i 2021 og 2022.
- Når det selges såpass lite biler, må forhandlerne kanskje finne nye måter å fakturere sine kunder på. Juridisk har ikke forhandlere noe med et debitorskifte å gjøre før bilen skal tilbake etter endt leieperiode. Det finnes ikke noe grunnlag for å fakturere på denne måten, mener han.
Goodwill for underkjøring
Når bilen skal innleveres på vanlig måte ved kontraktsslutt, må leasingtageren være veldig observant og følge med på hva som faktureres og ikke, råder han.
- Forhandleren har en tendens til å sende ut en faktura som fort kommer oppi 50.000 kroner. Da skvetter leasingtageren, men forhandleren reduserer raskt, kanskje til rundt 35.000 kroner når man går i dialog og begynner å sette spørsmålstegn ved taksetene, sier Berg-Nielsen og fortsetter:
- Folk må tørre å si ifra. Som leasingtager har man lov til å være uenig. Forhandleren sitter ikke på noen fasit. Normal bruk etter trå år kan variere veldig fra forhandler til forhandler.
Flere selskaper, deriblant NAF, har utarbeidet tjenester som gjennomgår tilstanden til bilen. Berg-Nielsen anbefaler leasingtageren å benytte seg av slike tjenester før innlevering.
- På denne måten er det lett å danne seg et bilde av hva som er normal og unormal slitasje på bilen, sier han.
Dersom man i løpet av leasingperioden har kjørt mindre enn avtalt kjørelengde, er dette noe som bør kunne brukes i forhandlinger om en sluttregning, ifølge Berg-Nielsen.
- Det er ingen regel, men det er vanlig å få goodwill for underkjøring. La oss si at du har leaset for 60.000 kilometer og kjørt for 40.000. En uskreven regel er at ved kilometerpris på 50 øre har du 10.000 kroner tilgode.
Rengjør
Noe annet Berg-Nielsen har merket seg er at forhandleren ofte er snillere med leasingtagerne som har inngått en ny avtale hos leverende forhandler.
- Om man velger en ny bil hos den samme forhandleren eller ikke, skal ikke avhenge av om sluttregningen blir 20.000 kroner eller null kroner. Det må være reelle skader eller bulker som prissetter påkost, sier han.
Sist men ikke minst sier Berg-Nielsen at det er viktig å rengjøre bilen godt både inni og utenpå før levering.
- Gjør en ekstra innsats ved levering, og pass på at alt av løsøre som nøkler og annet er med. Det vil ofte lønne seg.
Berg-Nielsen synes leasing passer for dem som liker nye biler og vil ha det forutsigbart. Man har én pris i måneden, så sant ikke renten endrer seg, og alle garantier er intakt.
- Men du bør være flink til å ta vare på bilen, og tenke som at det er din egen bil. Da taper ikke bilen seg noe i verdi, og man skal da ikke få noe påkost i etterkant, sier han.
Comments