top of page

Autorelease i motor.no: 6 av 10 får ikke ekstra­regning

  • jorgenlehn
  • for 11 timer siden
  • 3 min lesing

Seks av 10 leasingkunder i privatmarkedet får ingen ekstraregning etter at leasingperioden er over. NAF melder om en markant endring. Mange er likevel livredde for påkostregningen, melder bransjeaktør.



UNNGÅR REGNING: De fleste som leaser får ingen påkostregning. Toyota bZ4X er bilmodellen som leases mest Foto: KJELL PETTER EIDSTEN
UNNGÅR REGNING: De fleste som leaser får ingen påkostregning. Toyota bZ4X er bilmodellen som leases mest Foto: KJELL PETTER EIDSTEN

Store ekstraregninger, ofte kalt «påkost», har vært mange leasingtakeres store skrekk.


– Men nå er det langt stillere rundt store påkostregninger enn for noen år siden, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.


Et av landets største leasingselskap, Ayvens, forteller at seks av 10 kunder som leaser bil privat, ikke får noen påkostregning etter tilbakelevering av leasingbilen.


LEASINGSJEF: Marius Paus. Foto: AYVENS NORGE
LEASINGSJEF: Marius Paus. Foto: AYVENS NORGE

2000–3500 kr.

– Vi har gjennom mange år sett at privatkundene er ansvarlige og tar vare på bilen. Derfor er det lite belastning for slitasje og mangler ved tilbakelevering, sier administrerende direktør Marius Paus i Ayvens.


Fire av 10 private leasingkunder får en sur ekstraregning.


Påkostregningene gis når det er skader på leasingbilen, når det er noen mangler, og når slitasjen er utover det som etter nærmere bestemte regler er normalt.

Påkostregningen til private leasingtakere er i gjennomsnitt på 2000–3500 kroner, ifølge Ayvens.


– Når vi gjør påkostberegningen, legges verdiforringelsen til grunn, og ikke etter hva det koster å utbedre bilen, sier Marius Paus i Ayvens.


– Egen lommebok

Han påpeker at ekstraregningene er lavere i privatmarkedet enn i nærings­markedet – altså bedrifter som leaser bil.


– Forskjellen kan skyldes at leasingbiler i næring går flere kilometer. Dermed blir det mer slitasje. Dessuten leases firmabiler noen ganger i fire år, og ikke i tre. Men vi tror også at når kunden har nærhet til kostnadene, påvirker det hvordan man tar vare på bilen man leaser, sier Paus, og legger til:


– Det handler jo om egen lommebok.

– Privatleaserne er med andre ord mer forsiktige med bilen sin?

– Ja, det ser slik ut. De er mer påpasselige.


NAF tror det er to årsaker til at ekstra­regningene har blitt små i privatleasing-markedet. For det første at leasing­bransjen nå har felles regler for vurdering av unormal slitasje, og for det andre at privat­leaserne tar godt vare på bilen sin.


– De vedlikeholder bilen, vasker og polerer den, og utbedrer små­skader før tilbakelevering, sier Nils Sødal i NAF.


– Livredde

En som ikke har det samme inntrykket, er Ole Jørgen Berg-Nielsen i firmaet Autorelease, som bistår leasingkunder med overtakelse av leasingavtale når opprinnelig leasingtaker ønsker å gå ut av leasingavtalen før avtalt tid.


– Jeg føler at det Ayvens og Marius Paus sier, ikke stemmer veldig godt med terrenget. Vi har dagsferske saker som forteller noe helt annet, sier Berg-Nielsen, og viser til kunder som har fått påkostregninger på over 40.000 kroner ved tilbakelevering.


Han mener det stemmer at private leasingtakere er flinkere til å holde leasingbilen i orden enn firmaer.


– Det er fordi privatpersoner i utgangspunktet er livredde for innleveringen og hva som da eventuelt vil komme. Påkostregningen er det alle leasing­takere snakker om, og er redde for, sier Ole Jørgen Berg-Nielsen.

Han påpeker at bransjen har blitt bedre.


– Men jeg tørr påstå at de fortsatt har en lang vei å gå, både bilforhandlere og finansieringsselskap.


Råd og tips

27 prosent av de solgte personbilene første halvår i år ble leaset, mens 73 prosent av bilene ble solgt på vanlig måte, ifølge tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken.

Toyotas populære SUV bZ4X er bilmodellen som leases mest av de 10 mest solgte bilmodellene. I første halvår i år ble 55 prosent av nye Toyota bZ4X leaset.


Til sammenligning ble bare tre prosent av nye Teslaer leaset i samme periode.

Marius Paus i Ayvens har konkrete råd for å redusere påkostregningen, eller å unngå den helt:


– Det er utrolig viktig å reparere steinsprut før ruten må skiftes. Hjulsettene er større og dyrere. Derfor lønner det seg å holde seg unna fortauskanter. Felgene har jo blitt så fasjonable. Dessuten er nøkkelen en datamaskin. Den har høy verdi og en høy kostnad, sier Paus.

I tillegg tipser han om at skader og bulker bør utbedres med lakkeringsfri bulkoppretting, det som gjerne kalles «smart repair», før tilbakelevering.


Det er mulig å få hjelp til å komme seg bedre økonomisk ut av leasingavtaler


Ole Jørgen Berg-Nielsen i firmaet Autorelease har i flere år jobbet med å hjelpe bileiere som har fått problemer med leasingavtalene sine.


Vi i Autorelease har tidligere jobbet i selskaper som Volvo, Møller Bil, Bertel O. Steen, og andre private selskaper.Vi har jobbet profesjonelt med salg av biler, markedsføring og leie/leasingbiler i over 15 år og besitter mye kunnskap rundt leasing og videreleasing av eksisterende leasingavtaler.

Konseptet ble lansert i 2009, og har nå fått godt fotfeste i markedet. Vi jobber med finansieringsselskaper som BMW finans og Møller Bilfinans. Vi har en tett dialog med de største finansieringsselskapene og utveksler erfaringer fortløpende for å gjøre produktet enda bedre.

Ta kontakt med oss for å høre hva vi kan gjøre for deg!



 
 
 

Siste innlegg

Se alle

Kommentarer


bottom of page