Autorelease i Din Side Dagbladet. Leasingtabbene: Dette kan bli dyrt
- jorgenlehn
- 20. mai
- 4 min lesing
En splitter ny Opel Astra Electric til 0,05 prosent rente, eller familiebilen Nissan Ariya for 5310 kroner måneden med null kroner i startleie frister, men du må være obs på denne leasingtabben som kan bli dyr.

Markedet flommer over av tilbud på privatleasing om dagen. Alle de store bilmerkene har kampanjer med lave renter, mye ekstra utstyr i prisen, ofte gratis service eller månedspriser uten at du må ut med en stor sum i startleie.
For mange kan dette være en fin måte å skaffe seg en ny, sikker bil, med fulle garantier og en fast, oversiktlig månedspris. Det eneste som kommer i tillegg er kostnader til strøm og forsikring. Det er imidlertid noen tabber du ikke må gjøre når du leaser bil privat. De kan koste deg dyrt.

Ole Jørgen Berg-Nielsen i firmaet Autorelease har jobbet i mange år med å hjelpe bileiere som har fått problemer med leasingavtalene sine.
- Dette med å overholde service-intervallene er viktig. «Glemmer» du en service, vil det kunne påvirke blant annet garantien på bilen. Du risikerer å få en ekstra regning når du leverer bilen tilbake. Den må imidlertid være innenfor rimelighetens grense, sier Berg-Nielsen til DinSide.
Fast eller flytende?
 En annen ting du mÃ¥ være svært nøye med Ã¥ sjekke, er rentene i det tilbudet du fÃ¥r. Noen leasingselskaper tilbyr fastrente, mens andre har flytende rente. FÃ¥r du et tilbud om leasing til en svært lav rente, mÃ¥ du sjekke at denne er fast i hele leasingperioden. Hvis ikke kan leasingselskapet setter opp renten underveis.Â
Det betyr i så fall at månedsbeløpet du betaler kan øke med mange hundre kroner. Øker månedsbeløpet med 1000 kroner de to siste årene du har bilen, koster det deg 24 000 kroner mer enn du har regnet med.
Renten pÃ¥ 0,05 prosent som Opel tilbyr pÃ¥ sin Astra electric, er for eksempel fast i hele leasingperioden. Hyundai har en sÃ¥kalt «flytende kampanjerente pÃ¥ 3,99 prosent dersom du leaser en Ioniq 5.Â
Enkelt og greit
Dersom du er oppmerksom på de fellen du kan gå i, ser Berg-Nielsen flere fordeler med leasing, eller privatleie som han kaller det:
- Privatleie gir deg et forutsigbart bilhold med fulle garantier, servicer og vinterhjul ofte inkludert. Med andre ord ingen risiko. Har du ikke mulighet til å skaffe pengene som er nødvendig for å finansiere kjøp av en ny bil, er leasing en grei måte å få en ny og sikker bil på. Du vet nøyaktig hva bilholdet vil koste hver måned. I tillegg slipper du å bekymre deg for verditapet på bilen. Det er det bilforhandleren eller finansieringsselskapet som eventuelt må ta, sier Berg-Nielsen til DinSide.
Vanlige leasing-tabber
1. «Glemmer» service»: Dersom servicer ikke er inkludert i leasingavtalen, må du selv sørger for at disse blir utført. Dropper dette for å spare penger, kan du få en ekstra-regning når bilen leveres tilbake.
2. Fastrente: Noen leasingselskaper tilbyr fastrente, mens andre har flytende rente. Dersom du får et tilbud til en svært lav rente, bør du forsikre deg om at denne er fast i hele leasingperioden.
3. Overkjørt kilometer: I kontrakten står det hvor mange kilometer du kan kjøre med bilen – vanlig er 45 000 i løpet av tre år. Kjører du lengre enn dette, må du betale to-tre kroner per kilometer for det du har kjørt ekstra. Kjører du 7500 kilometer mer enn avtalt, kan det betyr at du må ut med 15 000 – 20 000 kroner ekstra når du leverer tilbake bilen.
4. Bulker og skader: Behandle bilen like pent som om det var din egen. Leasingselskapet skal godt normal slitasje på bilen. Skader og feil utover det, bør du sørge for å fikse før du leverer tilbake bilen. Hvis ikke vil du få såkalt påkost – kostnadene bilforhandleren har for å utbedre skadene. Den jobben er det forhandleren som setter prisen på.
Det er mulig å få hjelp til å komme seg bedre økonomisk ut av leasingavtaler
Ole Jørgen Berg-Nielsen i firmaet Autorelease har i flere år jobbet med å hjelpe bileiere som har fått problemer med leasingavtalene sine.
Vi i Autorelease har tidligere jobbet i selskaper som Volvo, Møller Bil, Bertel O. Steen, og andre private selskaper.Vi har jobbet profesjonelt med salg av biler, markedsføring og leie/leasingbiler i over 15 år og besitter mye kunnskap rundt leasing og videreleasing av eksisterende leasingavtaler.
​
Konseptet ble lansert i 2009, og har nå fått godt fotfeste i markedet. Vi jobber med finansieringsselskaper som BMW finans og Møller Bilfinans. Vi har en tett dialog med de største finansieringsselskapene og utveksler erfaringer fortløpende for å gjøre produktet enda bedre.
​
Ta kontakt med oss for å høre hva vi kan gjøre for deg!