top of page

Autorelease i Dagbladet igjen. Bruktbil eller leasing: - Sparer titusener!

Det kryr av tilbud om privatleasing om dagen. Lønner det seg å lease en ny bil eller

kjøpe en nyere brukt? Vi har sjekket og konklusjonen er at du kan spare titusenvis av



EN VARIANT FÅR TERNINGKAST SEKS: I stedet for å bruke flere hundre tusen på en ny bil, er det mange som heller inngår leasingavtale eller lander på å kjøpe brukt. Dagbladets beregninger viser tydelige økonomiske forskjeller mellom de to alternativene og viser hva du bør velge. Foto: Colourbox


Privatleasing av bil kan være fristende, spesielt med lave renter og forutsigbare

kostnader. Men å kjøpe en to år gammel bruktbil kan være mer økonomisk på sikt.

En brukt Hyundai Kona eller Tesla Model Y kan gi betydelige besparelser over tre

år, selv med ekstra kostnader som forsikring og vedlikehold.


Bilforhandlere sliter med tregt nybilsalg om dagen. Mange tilbyr derfor privatleasing, eller

privatleie som noen kaller det, med tilbud som ser svært forlokkende ut. Har du lite

egenkapital, kan det være en forutsigbar og enkel måte å skaffe seg en ny, sikker bil på,

med den plassen familien har behov for.

Siden over 90 prosent av de som kjøper ny bil i Norge i dag velger elektrisk, har vi sett på

hva det koster å privatleie en kompakt Hyundai Kona Electric og en større Tesla Model Y.

Hos Hyundai kan du få en ny Kona Electric Long Range i tre år med 0,01 prosent rente,

dersom du betaler et innskudd på 10 prosent av leiekostnaden. Betaler du en startleie på

67 360 kroner, blir månedsbeløpet du må betale i leiepereioden 2999 kroner, ifølge

Hyundais hjemmeside. Totalt koster bilen deg 175 324 kroner de tre årene du har den.


Viktig: Flytende eller fast rente

Her støter vi allerede på den første fallgruven når det leaser. Hyundai opplyser at avtalen

innebærer en «flytende kampanjerente». Det betyr i utgangspunktet at renten og dermed

månedsbeløpene du betaler, kan forandre seg i løpet av de tre årene du har bilen.

Trenger du en større bil, kan du lease Norges mest solgte bil, Tesla Model Y med

firehjulstrekk og rekkevidde opp mot 60 mil. Det er mange aktører som tilbyr leasing av

denne bilen, men hos NAF/Ayvens (tidligere Leaseplan) koster den fra 4980 kroner ifølge NAF. I løpet av tre år koster bilen deg 279 280 kroner.


Billigere å kjøpe brukt?

Det du selv må betale i tillegg til leasingprisen på begge disse bilene, er forsikring,

trafikkforsikringsavgift (tidligere årsavgift) og selvfølgelig strøm. Sliter du ut dekkene i

leieperioden, må du kjøpe nye for egen regning.


Det store spørsmålet er imidlertid hvor gode tilbudene på privatleie er, sammenliknet med

om du kjøper en to år gammel tilsvarende bil brukt og har den i tre år. Har du penger til å

finansiere dette, ser det i de fleste tilfeller ut til å være det mest økonomiske.

En to år gammel Hyundai Kona Long Range som er kjørt 30 000-40 000 kilometer, koster

fra rundt 290 000 kroner på Finn.no. Ser vi ut fra dagens priser på en fem år gammel

Kona, vil den trolig fortsatt være verd 175 000 kroner om tre år. Og den er din og kan være

i familien i flere år videre.


+ Enkelt og forutsigbart bilhold, inkludert servicer, med faste månedsavdrag

+ Ny, sikker bil

+ Ingen bekymring for verditap

+ Fulle fabrikkgarantier

- Når du leverer tilbake bilen eier du ingen ting

- Dyrere enn å kjøpe og eie en nyere bruktbil

Pluss og minus ved å kjøpe to år gammel brukt

+ Fortsatt fabrikkgaranti i tre år

+ Det største verditapet er tatt

+ Billigere enn å privatleie

+ Etter tre år har du fortsatt en bil til en viss verdi

- Bilen er ikke ny

- Må regne med utgifter til servicer, nye dekk etc.

- Usikkerhet rundt det videre verditapet


Norges mest solgte

En 2022-modell Tesla Model Y Long Range med firehjulstrekk som er kjørt rundt 40 000

kilometer, ligger ute for salg fra rundt 440 000 kroner. Hvor mye denne bilen vil være verd

om tre år er vanskelig å si. Den har bare vært i salg i litt over to år, så verditapet er

usikkert. Model Y er imidlertid en svært populær bil, så trolig vil den fortsatt være verd

rundt 300 000 kroner når du har kjørt den i tre år. Forutsatt at kjørelengden er normal –

det vil si rundt 15 000 kilometer i året.

Det du må regne som en ekstra kostnad når du eier en brukt bil sammenliknet med å

lease, er en ekstra service eller to, pluss et ekstra sett med sommerdekk.


For å oppsummere: Kjøper du en to år gammel bruktbil, betaler du i utgangspunktet mer

enn for den enn det koster å lease en tilsvarende bil. Etter tre år sitter du imidlertid igjen

med en bil som fortsatt er verdt en god del penger. Som våre regnestykker viser, gir dette

en økonomisk gevinst på titusenvis av kroner.


De dyre leasingfellene

1. «Glemmer» service»: Dersom servicer ikke er inkludert i leasingavtalen, må du selv

sørger for at disse blir utført. Dropper dette for å spare penger, kan du få et skikkelig

krav når bilen skal leveres tilbake. Du må betale for det servicene ville ha kostet, og

noen legger på for «ekstra» slitasje på bilen. Vi har tidligere fortalt om en VW Golf -

eier som fikk en regning på 50.000 kroner for å ha vært for sent ute med å ta service

på bilen.


2. Fastrente: Noen leasingselskaper tilbyr fastrente, mens andre har flytende rente.

Dersom du får et tilbud om leasing til en svært lav rente, bør du forsikre deg om at

denne er fast i hele leasingperioden. Dersom leasingselskapet setter opp renten

under veis, vil månedsbeløpet du betaler øke.


3. Overkjørt kilometer: I kontrakten står det hvor mange kilometer du kan kjøre med

bilen. Ofte er det snakk om 15 000 kilometer i året i tre år, tilsammen 45 000

kilometer. Kjører du lengre enn dette, må du betale for det du har kjørt ekstra. Det kan

være snakk om tre-fire kroner per kilometer.


4. Bulker og skader: Når du lever bilen tilbake etter at leasingperioden er ferdig

(normalt tre år) bør den være i like god stand som om det var din egen bil.

Leasingselskapet skal godt normal slitasje på bilen. Skader og feil utover det, bør du

sørge for å fikse før du leverer tilbake bilen. Hvis ikke vil du få såkalt påkost –

kostnadene bilforhandleren har for å utbedre skadene. Og det er forhandleren som

setter prisen på jobben.


Derfor er brukt bra

En annen ting som gjør kjøp av en to år gammel bruktbil gunstig, er at det største

verditapet på en bil kommer de to første årene. Siden biler i Norge har fem eller sju års andre ord ingen bekymringer rundt eventuelle feil eller problemer.


De fleste bilforhandlere tilbyr også finansiering når du kjøper en bruktbil, dersom du ikke

allerede er belånt opp til pipa på huset. Da slipper du å punge ut med hele kjøpesummen

kontant. Med lånekostnader og renter, bli imidlertid kjøpesummen da noe høyere. Hvor

mye avhenger av den renten forhandleren tilbyr.


Fordelen med leasing

Fordelen med privatleasing er at du får en ny, sikker bil med all den plassen du trenger til

en lavere startpris enn å kjøpe.

Ole Jørgen Berg-Nielsen i firmaet Autorelease har i flere år jobbet med å hjelpe bileiere

som har fått problemer med leasingavtalene sine. Han ser flere fordeler med leasing:





Kan få en smell

Det som kan gi deg en smell, og som mange er redd for, er at du kan få en ekstraregning

for slitasje og skader på bilen når den leveres tilbake etter tre år. Så lenge du behandler

bilen som om det hadde vært din egen, skal ikke det skje. Leasingselskapene må godta

«normal slitasje» på bilen.

Det betyr at du ikke skal betale for en liten bulk på størrelse med et kronestykke som

f.eks. skyldes døren til en annen bil på parkeringsplassen. Heller ikke for nye dekk

dersom de gamle har mønsterdybde innenfor det lovlige.

- Forhandlerne har blitt flinkere til å vurdere hva som er normal og unormal slitasje. Det

skjedd oftere før at de forsøkte å velte kostnader over på kunden ved tilbakelevering av

bilen, sier Berg-Nielsen.

NAF har utarbeidet en veileder med bilder for normal og unormal slitasje som de fleste

selskapene godtar.


PRIVATLEIE AV NY MOT KJØP AV BRUKT


Tesla Model Y Long range AWD

Leasing i tre år – startleie pluss månedsbeløp kr 279 280,-

Restverdi for deg etter tre år kr 0,-

*To år gammel brukt – kontant kr 450 000,-

*To år gammel brukt med lån/rentekost. ca. kr 500 000,-

Restverdi for deg etter tre år 300 000,-


Hyundai Kona Long Range

Leasing i tre år – startleie pluss månedsbeløp kr 175 324,-

Restverdi for deg etter tre år kr 0,-

*To år gammel brukt – kontant kr 290 000,-

*To år gammel brukt med lån/rentekost ca. kr 315 000,-

Restverdi for deg etter tre år 175 000,-


Kilde: Basert på eksemplene vi omtaler i reportasjen. * Normalt vil en eller to servicer

og et sett med dekk, komme i tillegg til disse prisene når du eier bilen selv. Prisen for

dette varierer mye fra bil til bil.




コメント


bottom of page